FEM TIPS FOR SALG PÅ 1-2-3

Hvis du er redd for en tungsolgt bolig, kan du gjøre mye for å få fart på boligsalget.

Boligmarkedet beveger seg hele tiden, og er grunnen til at boligprisene måles måned etter måned. Ifølge partner og eiendomsmegler i Schala & Partners Torshov, Erik Bryn Johannessen, blir enkelte boliger over- eller undersolgt i annonseringen, men de aller fleste boliger legges ut til riktig pris. – Det viktigste er å ikke overvurdere sin egen bolig, og gå ut for høyt, påpeker Johannessen.

Tips 1

Det lønner seg å ha en god relasjon til megleren, som alltid ønsker at du blir fornøyd. – Hver eneste kunde er like viktig for megleren, uavhengig av boligens pris. Megleren jobber mye på anbefalinger fra tidigere kunder, og vil gjøre sitt beste for kunden, sier Johannessen.

Vis megleren at du er en engasjert boligselger, og sørg for en best mulig relasjon med megler.

Tips 2

Neste steg er å sikre best mulig bilder av boligen, for å gi salget det beste utgangspunktet. Dårlige bilder gir utslag på visningen, selv om planløsningen er optimal. – Megleren stiller høye krav til fotografen, men en stylet bolig gjør det enklere å oppnå gode resultater, sier Johannessen.

Tips 3

Style boligen selv, eller bruk penger på profesjonell styling. Ha boligen salgsklar når markedsføringen pågår, for dem som eventuelt ønsker å se boligen utenom de annonserte boligtidene. Ryddige hjem og koselige hjem trekker flere til visning, påpeker megleren.

Styling gjør boligen mer presentabel. Hvis man ikke ønsker å style selv, finnes det mange dyktige stylister som er klar for oppdrag.

Tips 4

Megler har alle dokumentene fra selger som kan være relevant for boligsalget. Riktig dokumentasjon, med klare svar på det kjøper spør om, gir et troverdig utgangspunkt. Fortell alltid om eventuelle konflikter i sameiet eller med naboer, og ikke skjul noe for kjøperen.

Tips 5

Schala & Partners er gode på markedsføring, og setter sammen det beste konseptet for din bolig. – Hos oss er listen lagt høyt med blant annet stillbilder i videoformat, som gir opptil syv ganger mer eksponering på Facebook, avslutter Johannessen.

Instagram er for eksempel en utmerket plattform for å nå ut til mange boligkjøper på 1-2-3.