TIPS OG RÅD TIL BOLIGSALGET

Du tenker kanskje på å selge boligen din, men har ikke helt innsikten i hva som gjør det lille ekstra. Vi har satt sammen fem små tips du som selger burde vurdere ved et boligsalg.

 

Velg den megleren som passer for din bolig.

Det å finne en eiendomsmegler som er riktig for deg og din bolig kan være en jungel for mange. Et lurt sted å starte søket er for eksempel på nettsider som eiendomsmeglerguiden.no, som viser tidligere selgeres vurdering av eiendomsmeglernes tidligere oppdrag. Ved å se andres erfaring gir en god trygghet for deg som selger at denne megleren vil gjøre sitt ytterste for å selge din bolig til en tilfredsstillende pris.
 

Gjør ferdig små prosjekter som har stått

Flere lurer på om de skal gjøre flere forbedringer på boligen før salget. Vår anbefaling er å ikke gjøre for mye ut av oppussingen, men utfør små prosjekter som å fullføre påbegynte prosjekter eller utbedre slitasje. Har du lister som ikke er blitt satt på igjen, halvferdige malingsjobber eller et kjøkkenskap som er løst, vil det lønne seg å gjøre noe med dette før vurdering og visning. Store oppussingsprosjekter som bytte ut kjøkken eller bad er ikke nødvendig, da kjøper som oftest vil bytte ut dette til sin stil etter kjøp.
 

Boligstyling vil lønne seg for presentasjon

Flere boligselgere bruker stylist for å optimalisere potensialet til leiligheten. Fordelen med en stylist er å få ut potensiale i leiligheten du ønsker å selge. Dette kan være å male vegger, sette inn blomster, minimalisere møbler og private pynteting. En stylist kan komme med tips og råd som kan være avgjørende for presentasjonen av boligen og bildene du vil bruke i markedsføringen.
 

Velg en dreven fotograf

Presentasjon av boligen med bilder som fanger potensielle kjøperes interesse er enormt viktig. Et godt bilde kan avgjøre om potensielle kunder vil lese mer og klikke seg videre inn på annonsen din.
 

Ikke spar på markedsføring

Markedsføringen er noe av det viktigste og noe av det du ikke bør spare på. Du skal selge boligen din og må vise folk at den finnes. Få en oversikt over hvor din kjøper befinner seg til daglig og hva de trigges av i det aktuelle mediet. Tenk for eksempel på hvor mye du befinner deg på nett og hvilke sider alle er til visse tider. En eiendomsmegler vil ha en god oversikt over type kjøper du bør gå etter og veilede deg til den rette markedsføringskanalen.
 
Har du noen spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt med oss i Schala & Partners.