Sosiale medier driver prisveksten i Oslo.

Skrevet av Joachim Schala og Vidar Tangstad.

I Aftenposten ble kommentaren “Game of Homes” av Erling Røed Larsen publisert der det ble skrevet om to x-faktorer som dominerer boligmarkedet, nemlig sekvensering og egenkapital. Men hva med sosiale medier?

I dag er «alle» på nett og den sosiale hverdagen dokumenters av folk flest. I sær når det kommer til store livshendelser som ny kjæreste, nytt familiemedlem og videre. Tilsvarende er ny bolig og salg av bolig en stor hendelse for folk flest. Før tok det 3 uker før du hørte at en venn i periferien din hadde solgt bolig. I dag tar det 3 minutter.

Påvirkningskraft

Du leser det på Facebook, klikker deg inn på boligen, sammenligner bilder og salgspris opp mot din egen bolig. Drømmen om større bolig har gått i oppfyllelse for noen du kjenner og da er veien særdeles kort til å vurdere egen situasjon. Vi tør påstå at “før i tiden” var boligbytte preget av en nødvendighet – mer plass på grunn av familieforøkelse etc. I dag drives dette i like stor grad av et ønske om et bedre liv, jakten etter lykke. Nemlig den lykken som mange av dine venner i sosiale medierdokumenterer til enhver tid. Plutselig ruller ballen. Du har fått blod på tann. Du er på boligjakt og skal samtidig selge egen bolig.

Mål om å sitte i det digitale førersetet

I eiendomsmeglerbransjen har hele konseptet rundt markedsføring total-forandret seg. Hvis man ikke nå har ny mediestrategi på plass kan man legge inn årene først som sist. Her må man jobbe strukturert og målrettet på de digitale flatene som gagner ditt boligsalg. Tidligere omfattet 100% av den digitale hverdagen vår nettannonsering og hjemmeside. Denne andelen er redusert til 30% av vår digitale aktivitet, resterende 70% utgjør digitalt arbeid med sosiale medier o.l.
Tidligere kunne en idé arbeides med, sendes opp i kjedeledelsen, vurderes, omformuleres og iverksettes eller forkastes. I dag er tidsbruken minimert og kjedeledelsen ekskludert. Det er kort vei fra en idé blir til, og iverksatt eller forkastet. Schala & Partners har som mål om å sitte i førersetet, skynde oss langsomt, men riktig, målrettet og bevisst.
Slik vi ser det fører sosiale medier til en ytterligere urbanisering. Man sitter i hjembygda si, og ser folk koser seg i byene på kafèr og uteserveringer noe som kan vekke lyster om et tilsvarende liv. Dette er garantert med på å øke presse på boliger i de største byene. Lav rente og få boliger gir høyere boligpriser.

Sosiale medier har kommet for å bli, dette kan være x-faktoren som pr dags dato er den ukjente driveren i markedet.

 
joachim schala
- Partners   vidar tangstad